Mellin hade fel i Agenda

Nu är jag hemma igen efter gårdagens medverkan i SVT:s Agenda, där jag diskuterade opinionsmätningar och mediernas användning av dem med Henrik Brors, Dagens Nyheter och Lena Mellin, Aftonbladet. Hela programmet kan ses på SVT play; den del som handlar om medierna och opinionsmätningarna börjar cirka 26 minuter in i programmet.

I Agenda hävdade Lena Mellin bland annat att Aftonbladet alltid redovisar den statistiska basinformation som rekommenderas av olika internationella organisationer, och som är nödvändig att känna till för att kunna bedöma kvaliteten på en opinionsundersökning. I detta har hon fel!

I samband med de tre senaste valrörelserna har jag undersökt i vilken utsträckning ledande svenska medier redovisade följande statistisk basinformation: (a) exakt frågeformulering, (b) antal tillfrågade, (c) population, (d) felmarginal, (e) insamlingsmetod och (f) uppdragsgivare. För Aftonbladets del visar de resultaten att de redovisade 48% procent av basinformationen i samband med valet 2006, mot 68 och 25% i samband med valrörelserna 2002 och 1998. Bäst på att redovisa den statistiska basinformationen i samband med valet 2006 var Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, som redovisade 58 respektive 57% av den statistiska basinformationen. Faktum är att Aftonbladet var sämre än såväl Dagens Nyheter som Svenska Dagbladet och Expressen på att redovisa den statistiska basinformationen i samband med valet 2006. För den som är intresserad av undersökningen ingår den i SNS Demokratiråds rapport 2008 med titeln Medierna: folkets röst? Hela den rapporten kan laddas ner här.

Det är möjligt att Aftonbladet har bättrat sig sedan dess, men mot bakgrund av hur medierna rapporterade kring opinionsmätningar under de tre senaste valrörelserna är jag inte allt för optimistisk. Jag kommer dock att undersöka hur medierna rapporterar kring opinionsmätningar också under höstens valrörelse, så då kommer det att visa sig om Aftonbladet och andra medier har bättrat sig. Låt oss hoppas!

Om jesperstromback

Professor i journalistik och politisk kommunikation
Det här inlägget postades i I medierna och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mellin hade fel i Agenda

  1. Nicklas skriver:

    Till listan på vad man bör redovisa bör man även lägga till vilken typ av urval som använts. United Minds använder kvoturval från en (självrekryterad?) webbpanel och därmed kan inga felmarginalen beräknas. Så vitt jag sett är detta ett faktum som Aftonbladet ännu inte redovisat trots att man publicerat UM:s mätningar sedan våren 2009.

  2. jesperstromback skriver:

    Det är en bra poäng!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s